۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

برنامه پنجم: از اينترنت پرسرعت تا نقش بسيج در امنيت








تلاش براي توسعه اينترنت پرسرعت در كنار ايجاد شبكه اينترنت ملي بخشي از برنامه پنجم توسعه است و دولت مي كوشد در كنار آن بخشي از كار دولت را با عنوان "كار در خانه" به خانه ها منتقل كند. در كنار اين فعاليت هاي اداري، نقش استانداران در برنامه ريزي پررنگ تر مي شود ودولت موظف مي شود تا از يك و نيم ميليون بسيجي فعال براي امنيت پشتيباني كند.

فصل چهارم برنامه به نظام "اداري و مديريت" اختصاص دارد كه در آن بر گسترش "خدمات دولت الكترونيك" تاكيد شده است. براي رسيدن به اين هدف، دولت بايد "شبكه ملي اطلاعات امن و پايدار با پهناي باند مناسب" را توسعه دهد و امكان "دسترسي گسترده و پرسرعت را براي كليه كاربران اين شبكه فراهم نمايد."

اين اقدام در حالي صورت مي گيرد كه در حال حاضر كاربران خانگي در ايران نمي توانند اينترنت با سرعت بيشتر از ۱۲۸ كيلو بيت در ثانيه داشته باشند و دولت هم بارها از اين كار دفاع كرده است.

محدوديت سرعت اينترنت به خصوص در ماههاي اخير و بعد از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوري اهميت ارتباطات اينترنتي را آشكار كرد.

دولت براي مقابله با معترضان در اين مدت از طريق كاهش سرعت و قطع اينترنت، مسدود كردن سايت ها سعي كرد به اهداف خود برسد اما كاربران ايراني باوجود اين محدوديت ها، دوره تازه اي را در روزنامه نگاري شهروندي به نام خود ثبت كردند.

آنها با انتقال تصاوير ضبط شده معترضان كه به وسيله موبايل ها گرفته شده بود، ابعاد اعتراضات را در سراسر دنيا منتشر كردند.

كار در خانه

يكي ديگر از برنامه هاي كه دولت آن را دنبال مي كند "طرح كار در خانه" است كه دولت در صدد است از طريق دولت الكترونيك، بخشي از كارهاي سازمان ها را به كارمندان خود در خارج از محل اداره واگذار كند.

ابعاد طرح كار درخانه روشن نيست و مشخص نيست كه دولت چه كارهايي را جزو كار در خانه مي داند و اين كارها به چه گروه از كارمندان داده مي شود. هدف اين كار هم معلوم نيست آيا اين در جهت خصوصي سازي و كوچك شدن دولت است يا قرار است هزينه هاي جا و تجهيزات كارمندان كم شود.

نكته جالب توجه ديگر در اين بخش، مربوط تغيير ساعت رسمي كشور است كه مدتي بين مجلس اصولگرا و دولت آقاي احمدي نژاد بر سر آن جدال سختي در گرفت. سرانجام اين مجادله البته به نفع مجلس تمام شد.

ماجرا از اين قرار بود كه دولت يكباره تصميم گرفت كه تغيير ساعت فصلي (زمستاني و تابستاني) تاثيري در مصرف انرژي ندارد و از اين پس لازم نيست ساعت در شروع فروردين و آخر شهريور تغيير كند. در مقابل مجلس نظر دولت را قبول نداشت و دولت را ملزم كرد دوباره تغيير ساعت فصلي را به اجرا بگذارد.

با اين سابقه، دولت در ماده ۶۵ برنامه پنجم تغيير ساعات رسمي كشور و ترتيب و تنظيم كار دستگاههاي اجرايي را به دولت واگذار كرده است.

نقش پررنگ استانداران

توسعه منطقه اي بخشي از لايحه برنامه پنجم توسعه است. مبناي اين بخش با تصميمي شروع شده كه دولت آقاي احمدي نژاد سه سال پيش گرفت و در آن ابتدا دفاتر سازمان مديريت و برنامه ريزي در استانها را زير نظر استانداران قرار داد و بعد با حذف سازمان مديريت و برنامه ريزي، ماموريت هاي استاني آن را به استانداري واگذار كرد.

اين كار مخالفاني زيادي داشت كه معتقد بودند استانداري ها به كارهاي سياسي و امنيتي مي رسند و كارهاي برنامه ريزي نبايد در چنين نهادي ادغام شود اما دولت به اين انتقادها گوش نداد و كار خودش را پيش برد. اكنون در برنامه پنجم توسعه، يك قدم فراتر رفته است و قرار است شوراي برنامه ريزي و توسعه در هر استان با هدف تمركز زدايي تشكيل شود و مسئوليت آن نيز با استانداري است.

اين شورا مي تواند در باره بودجه سالانه و نحوه مصرف آن در استان تصميم بگيرد و براي اين كار نيز خزانه استاني با نام "حساب خزانه داري كل"(خزانه معين استان) راه اندازي مي شود.

نقش بسيجيان فعال در دفاع

فصل هفتم برنامه پنجم توسعه مربوط به دفاع و امنيت و سياست است. در اين بخش شرح داده شده است كه چگونه "سامانه پدافند هوايي كشور" به لحاظ كمي و كيفي بايد ارتقا پيدا كند.

قرار است كارهايي از جمله احداث و تعمير مدارس و خانه هاي روستايي، بيابان زدايي، جنگل كاري، آبرساني به روستاها و مساجد در مناطق محروم وروستايي و مرزي به سازمان بسيج واگذار شود

در اين بخش به دولت اجازه داده شده تا از "بسيج مستضعفان" براي آنچه "امنيت و دفاع از كشور" خوانده شده، بهره بيشتري بگيرد و پشتيباني لازم را براي "افزايش يك و نيم ميليون نفر بسيجي فعال و و ويژه" تا پايان برنامه پنجم انجام دهد.

با آنكه در سالهاي اخير به خصوص در دوره آقاي احمدي نژاد فعاليت هاي اقتصادي سپاه پاسداران و ديگر نيروهاي وابسته از جمله نهادهاي وابسته به بسيج گسترده شده است، اما در برنامه پنجم پيش بيني شده تا به سازمان بسيج در پروژه هاي عمراني سهم بيشتري داده شود.

قرار است كارهايي از جمله احداث و تعمير مدارس و خانه هاي روستايي، بيابان زدايي، جنگل كاري، آبرساني به روستاها و مساجد در مناطق محروم وروستايي و مرزي به سازمان بسيج واگذار شود.

در بخشي از ماده ۱۸۶ لايحه برنامه پنجم دولت آقاي احمدي نژاد بخشي از ايده هاي خود را گنجانده كه در سالهاي گذشته بارها آنها را تكرار كرده است. "تلاش براي اصلاح ساز و كارها و نظامات حاكم بر جهان" و "توسعه و تعميق ديپلماسي عدالت خواهي در جهان."

۱۳۸۸ بهمن ۲۸, چهارشنبه

جرس را تحریم کنیم





























لینک های جرس بسیار زیرکانه است و قصد یاس نا امیدی جنبش سبز را دارد.قبلا به نوشته های جرس شک داشتم ولی الان دیگر مطمعن شدم به مردم خیانت میکند.من به لینکهایی که از جرس پست میشود رای نمیدم

۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

کارمندان ایرانی باید سوگند بخورند

متن سوگندنامه و منشور اخلاقی پس از تصویب کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک به تایید رئیس جمهور ایران رسید و برای اجرا ابلاغ شده است

کارمندان دولت در ایران از این پس موظف به ادای سوگند و امضای منشور اخلاقی و اداری شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران،از روز سه شنبه ۲۷ بهمن(۱۶ فوریه) با تصویب وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی دولت محمود احمدی نژاد همه افراد در بدو استخدام در سازمان های دولتی در ایران باید سوگند نامه و منشور اخلاقی و اداری را امضا کنند.

کارمندان دولت ایران باید در برابر "قرآن" و "خداوند" سوگند بخورند که "ارزش های دینی، انسانی و اجتماعی و قوانین اداری شان" را رعایت کنند.

در مصوبه دولت ایران آمده که اقلیت های دینی که کتاب دینی شان غیر از قرآن است، می توانند به کتاب دینی خودشان سوگند بخورند.

بر اساس مصوبه دولت ایران مراسم سوگند می تواند به صورت فردی و یا جمعی برگزار شود و اگر رابطه استخدامی فردی به هر شکلی قطع شود برای ورود مجدد به کار دولتی باید مجدد سوگند بخورد و منشور اخلاقی را امضا کند.

علاوه بر سوگندنامه، کارمندان دولت موظف به امضای منشور اخلاقی و اداری هم شده اند.

برابری، حاکمیت قانون در مناسبات اداری، شهروندمداری و مردم مداری، احترام و اعتماد، شفافیت، پاسخگویی، عدم سواستفاده از موقعیت شغلی، تعهد و وفاداری به سازمان و به کارگیری مهارت وتخصص از اصول منشور اخلاقی و اداری تدوین شده از سوی وزیران کمسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک است.

اعضای کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دولت ایران که این سوگند نامه و منشور را تصویب کرده اند شامل وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کشور، رفاه و تامین اجتماعی، معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور، رئیس سازمان تربیت بدنی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس مرکز امور زنان و خانواده است.

کاریکاتور سیاسی هفته





































































































































۱۳۸۸ بهمن ۲۶, دوشنبه

بیلوکس مسنجر مطمعن برای بحث های متفاوت












نرم افزار مسنجر بیلوکس یک نرم افزار بسیار ساده و کاربردی برای چت کردن و استفاده از اتاق های گفتگو است. این نرم افزار فعلا همانند زمان ابتدای ورود نرم افزار مسنجر یاهو دارای طرفدارهای بسیاری است. اتاق های گفتگو در این نرم افزار دارای کاربران فارسی زبان بسیاری است و میتوان آن را جایگزین نرم افزار و اتاق های چت یاهو دانست. امیدواریم از دانلود رایگان این نرم افزار اینترنت لذت ببرید. در زیر امکانات این نرم افزار را برای شما لیست میکنیم.امکانات نرم افزار چت بیلوکس
دارای امکان چت با صدا با کیفیت صدای عالی
دارای اتاق های گفتگو با امکان مدیریت کاربران
اتاق های گفتگوی شخصی
دارای چندین قالب ظاهری برای انواع سلیقه ها
قابلیت بستن نرم افزار و کار در محیط system tray
قابلیت مدیریت و ایجاد انواع اتاق های گفتگو
قابلیت دعوت کردن کاربران به اتاق های عمومی و خصوصی
قابلیت اضافه کردن کاربران به لیست دوستان و دسته بندی دوستان
قابلیت دریافه پیام خصوصی
چت تصویری با کیفیت فوق العاده
دارای آرشیو چت
قابلیت ارسال فایل برای دوستان
قابلیت ایجاد پروفایل برای نام کاربری خودتان
قابلیت بروزرسانی خودکار
قابلیت ارسال شکلک های یاهو و شکلک های جدید مسنجر بیلوکس
بازی های آنلاین بسیار جذاب
دانلود با حجم 3 مگابایت

۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

كلمه رمز راهزنان سايبري: شكست















جنبش راه سبز (جرس): روز 22 بهمن در فضاي اينترنت هم گاز اشك آور زدند و طبق برنامه ريزي قبلي، «راهزنان سايبري» كه از اسم مستعار «ارتش سايبري» استفاده مي كند، بطور گسترده اي از داخل و خارج از كشور (سفارتخانه ها و كنسولگريهاي حكومت) شروع به ارسال لينكهايي كردند كه ناشيانه روي آنها رنگ سبز زده بودند ولي بوي تعفنشان نشان مي داد كه «سبز» واقعي نيستند.

در همه اين لينكها كه محتواي آنها بسيار شبيه به هم بود روي كلمه «شكست» تأكيد زيادي شده بود. البته مقدار زيادي سُس فحش به افراد مختلف و برخي سايتهاي جنبش سبز هم نيز رويش پاشيده بودند. چندين اسم در خارج از كشور و يك اسم هم از رهبران داخل كشور انتخاب كرده بودند و نسبت به آنها فحاشي و عقده گشائي كرده بودند.

اين «راهزنان سايبري» كه در ستاد جنگ رواني سپاه مستقر هستند فكر مي كنند با خواندن چند جزوه روانشناسي و جنگ رواني، فرويد زمانه شده اند و مي توانند براي نسل آگاه و پيشروي ايران نسخه بپيچند. هدفشان اين بود كه واژه «شكست» را موضوع بحث كرده و سبزها را ناخودآگاه به بحث پيرامون آن بكشانند. يعني افراد با پذيرفتن اصل اوليه «شكست» وارد مباحثه در مورد آن شوند كه طبيعتاً پيش شرط شركت در چنين مناظره اي پذيرش «شكست» است.

اين ساده انديشي و حماقت در حالي صورت مي گيرد كه نبوغ جنبش سبز در بكارگيري تكنولوژي مدرن در مبارزاتشان و ابتكارات استثنائي آنها در اين زمينه، مورد تحسين و تعجب جهانيان است. اينها مي خواستند از گستردگي و سرعت اينترنت استفاده كرده و آمپول بي حس كننده «شكست» را در رگهاي جنبش سبز تزريق نمايند. شايد بعضي از ياران جنبش در خارج از كشور نيز مورد اصابت قرار گرفته و دچار سرگيجه و تكرار توهمات كودتاچيان شدند و براي اينكه از قافله عقب نيفتند شروع به معرفي عاملين «شكست» پرداختند، در واقع «شكست» را پذيرفتند.

آنتي ويروس جنبش سبز بسرعت آماده شد و فيلمها و تصاوير حضور دلاورانه سبزها در 22 بهمن با وجود قطعي اينترنت با روشهايي ابتكاري و زحمت بسيار زياد بر روي وب قرار گرفت. دنيا از شدت وحشيگري و گستردگي سركوبها شوكه شد، و افزونتر از آن از شجاعت بي نظير مردم ايران كه عليرغم چنين جو سنگين امنيتي نظامي باز هم به خيابانها آمده بودند حيرت زده شدند.

اصلاً مهم نيست كه كسي از سبزها در 22 بهمن حضور داشته يا خير، 22 بهمن روز جشن حكومت است و «شكست» بزرگ در 22 بهمن براي كودتاچيان بود كه مراسم جشن را زير سايه سرنيزه برگزار كردند. كجاي دنيا جشن را با حضور بيش از دويست هزار نيروي نظامي و امنيتي برگزار مي كنند؟ اين چه سرور و شادماني ملي است كه بايد هزاران نيروي ضدشورش مراقب آن باشند؟ مگر هلهله و پايكوبي هم نياز به لشگر كشي دارد؟

«شكست» بزرگتر، دعوت 300 خبرنگار خارجي و توهين به آنها از طريق باسارت گرفتن آنها بود. خبرنگاران در كشورهاي ديگر دنيا افرادي داراي نفوذ و احترام اجتماعي هستند كه آزادانه همه جا مي روند و هر مقامي را مورد انتقاد قرار مي دهند، چنين افرادي را تحت عنوان پوشش خبري مراسم 22 بهمن به ايران دعوت كرده و پس از وردشان آنها را باسارت گرفته و صبح روز 22 بهمن به آنها گفته اند كه فقط اجازه حضور در ميدان آزادي و مخابره سخنراني ا.ن را دارند. براي چنين كاري آيا نياز است كه اين خبرنگار از آن سر دنيا بلند شود بيايد ايران؟ اين سخن پراكني را كه خود رسانه ميلي براي همه دنيا پخش مي كند! گند اين حركت زشت و توهين آميز حكومت بلافاصله درآمد و خبرنگاران به رسانه هايشان موضوع را اطلاع دادند كه مورد تمسخر جهانيان قرار گرفت. اين خبرنگاران خيلي خوشحال بودند كه مي توانند در چنين شرايطي به ايران بيايند و از حقايق موجود در ايران گزارش تهيه كنند، ولي انتظار اينرا نداشتند كه آنان را چون دلقكهاي سيرك داخل قفس انداخته و براي تماشا به ميدان آزادي بياورند، آنهم نه اينكه آنها مردم را تماشا كنند، بلكه مردم آنها را تماشا كنند.

هدف نهايي حكومت هم از اينهمه قشون كشي و هزينه و زحمت نيز مخابره سخنراني مراسم 22 بهمن بود كه «شكست» بسيار سنگيني نيز در اين زمينه خوردند. همه كشورهاي دنيا بسرعت اين چرندگوئي را بشدت محكوم كرده و آنرا به هذيان گوئي تشبيه كردند. محترمانه ترين تعبير را اتحاديه اروپا* بكار برد كه آنرا «شعارپردازي پرطمطراق» خواند.

قابل درك است كه اين سنگ گداخته «شكست»، دست و برخي نقاط كودتاچيان را سوزانيده و بهمين دليل تلاش نموده اند آنرا بسمت اردوي سبزها پرتاب نمايند، اما غافل از اينكه سبزها دستي براي گرفتن «شكست» ندارند و حكومت ناچار است اين سنگ گداخته «شكست» را بنحوي در خودش جا دهد.

دستان سبزها دستان پاكي هستند كه جز با محبت و اتحاد و پيروزي با چيز ديگري پُر نخواهند شد.

____________________
*مسئول امور خارجه اتحاديه اروپا در بيانيه خود گفت: عزم و اراده اي كه معترضين در خيابانهاي ايران نشان دادند به وضوح قوت تمايل آنها به دموكراسي، حقوق بشر و آزاديهاي بنيادين را به نمايش مي گذارد. اتحاديه اروپا بر حمايت خود از آنها تأكيد مي كند. در سالگرد انقلاب اسلامي كه براي بسياري در ايران بايد سمبل پيشرفت در آزاديها و حقوق بنيادي باشد، اتحاديه اروپا با نگراني بسيار شاهد آن است كه تعداد كثيري از ايرانيان از ابراز نظرات خود منع شده اند.
اتحاديه اروپا همچنين از گزارشهايي مبني بر اينكه رهبران اپوزيسيون مورد خشونت و ارعاب قرار گرفته و احتمالا دستگير شده باشند نگران است.
صحنه هاي سركوب خشونت آميز امروز بخشي از روندي است كه در چند ماه گذشته جريان داشته است. سركوب خشونت آميز كساني كه خواستار حقوق بنيادين براي آزادي بيان و گردهمايي بوده اند براي رژيم به بهاي از دست دادن اعتماد مردم خودش و همچنين اعتماد جامعه بين المللي تمام شده است.
گزينه هايي كه اين رژيم در رابطه با مردم خود و جامعه بين المللي انتخاب مي كند، گزينه هاي اشتباهي هستند. هيچ «شعارپردازي پرطمطراقي» نمي تواند آنرا پنهان كند. اين رژيم دارد مردم خود را ناديده مي گيرد، آنها مستحق چيز بهتري هستند.

۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

مهدی کروبی فردا 10 صبح از فلکه دوم صادقیه راهپیمایی می کند

دفتر مهدی کروبی امروز در اطلاعیه ای ضمن دعوت مجدد مردم به شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، اعلام کرده است که آقای کروبی فردا 10 صبح از فلکه دوم صادقیه به سمت میدان آزادی حرکت می کند.
در این اطلاعیه خطاب به مردم آمده: آرام و محکم همچون گذشته خواست های قانونی و بر حقتان را با سکوت مطالبه کنید.
میرحسین موسوی نیز پیشتر از معترضین خواسته است با حفظ هویت خود در راهپیمایی فردا شرکت کنند

مهدی کروبی فردا 10 صبح از فلکه دوم صادقیه راهپیمایی می کنددفتر مهدی کروبی امروز در اطلاعیه ای ضمن دعوت مجدد مردم به شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، اعلام ک


استقرار شبانه بسیجیان در اطراف میدان آزادی

شبکه جنبش راه سبز(جرس): براساس آخرین خبرهای دریافتی از منابع موثق، حامیان حکومت برای در دست داشتن فضای میدان آزادی بسیج همه ادارات را فراخوانده اند تا امشب در دانشگاه شریف و اماکن دولتی نزدیک به میدان آزادی مستقر شوند.

براساس این گزارش، ستاد کودتا در نظر دارد تا از اولین ساعات بامداد با استقرار نیروهای بسیج در اطراف جایگاه سخنرانی در میدان آزادی،مانع حضور مردم شوند.

خبرهایی دیگری نیز حاکی است که از روزهای قبل تعداد زیادی ازبسیجیان از شهرهای مختلف به تهران اعزام شده اند.

منابع موثق از پایگاههای بسیج خبر می دهند که اعلام آمادگی سبزها برای شرکت گسترده در تظاهرات 22 بهمن و حضور سران اصلاحات و کاندیداهای معترض در این مراسم، نگرانی های زیادی در میان ستاد کودتا ایجاد کرده است. آنان تمام تلاش خود را برای بسیج نیروهایشان بکار گرفته اند. حتی گفته می شود به عده ای برای شرکت در این مراسم حقوق پرداخت می شود.

25 خرداد و حضور سبز میلیونی مردم از میدان امام حسین تا میدان آزادی که با شکوه و آرامش خاصی برگزارشد، کابوس هشت ماهه افرادی است که روز نهم دی برای بسیج مردم در حمایت از رهبری ناکام مانده بودند. بیم حضور دوباره سبزها در میدان آزادی خواب را از چشمان آنان ربوده است.

گفتنی است در مراسم روز قدس نیز، حکومت با بستن خبابانهای منتهی به دانشگاه تهران مانع حضور سبزها شد. ولی حضور پررنگ و گسترده آنان حتی ازدوربین سیمای ضرغامی نیز پنهان نماند.

شاهدان عینی از تهران خبر می دهند که سبزها با آمادگی کامل، فردا از اولین ساعات بامداد با نمادهای سبز خود در میدان آزادی حضورخواهند یافت.

تهران فردا شاهد یکی از بزرگترین حماسه های ماندگار تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود. روزی که مردم با نمادهای سبز خود بار دیگر شعار فراموش شده انقلاب " استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی " را سرخواهند داد.


بر گرفته از سایت جرس

www.rahesabz.net

۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

فرمانده سپاه: برخورد شديد با معترضان، شعار خارج از قاعده ممنوع









منابع خبري غيررسمي در بحبوحه روز عاشورا از تصرف پاسگاه ميدان ولي‌عصر به عنوان «فتح ميدان ولي‌عصر» ياد كردند.

در تازه‌ترين هشدار از سوي نيروهاي امنيتي و انتظامي جمهوري اسلامي در مورد راه‌پيمايي روز ۲۲ بهمن، فرمانده سپاه تهران بزرگ روز يك‌شنبه از برخورد شديد با افرادي خبر داد كه بخواهند «خارج از سبك كاروان انقلاب وارد شوند».

حسين همداني، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، همچنين هشدار داد كه نيروهاي بسيجي جمهوري اسلامي اجازه نمي‌دهند كه كسي راه‌پيمايي روز ۲۲ بهمن را «مصادره گروهي و جناحي نمايند».

از هشت ماه پيش كه اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوري و به دنبال آن سياست‌هاي دولت ايران آغاز شد، مخالفان دولت به دليل نداشتن اجازه تجمع و اعتراض هر گونه مناسبتي را از جمله روز ۱۶ آذر و روز قدس براي رساندن صداي خود به نفع خود مصادره كرده‌اند.

اين در حالي است كه بر اساس نص صريح قانون اساسي تجمع و اعتراض به شرط آن كه «مخل به مباني اسلام نباشد» در ايران آزاد است.

شديدترين اين اعتراضات و درگيري‌ها در روز عاشورا در تهران اتفاق افتاد كه در هشت ماه گذشته بي‌سابقه بود و خبرگزاري‌ها از آن به عنوان «خونين‌ترين مواجهه نيروهاي امنيتي و مردم» ياد كردند.

از همين رو مقامات جمهوري اسلامي، از كشوري و لشكري، از ماه گذشته به پيشواز ۲۲ بهمن رفته و بارها معترضان را به برخورد شديد در صورت سر دادن شعارهاي نامتعارف و مخالف تهديد كرده‌اند.

به نظر مي‌رسد درگيري‌هاي روز عاشورا كه از جمله به «فتح ميدان ولي‌عصر» تهران از سوي معترضان انجاميد اثر منفي عميقي بر مقامات امنيتي ايران داشته است، به طوري كه فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي تا آنجا پيش رفت كه گفت در جريان راه‌پيمايي روز ۲۲ بهمن «هدف اين است حوادث عاشورا تكرار نشود».

از سوي ديگر فرمانده سپاه محمد رسول‌الله ابراز اميدواري كرده است كه «حتي كساني كه به بخشي از عملكرد دولت‌مردان ما اعتراض دارند» همه در راه‌پيمايي ۲۲ بهمن يك حرف بزنند: «انقلاب اسلامي و تحقق آرمان‌هاي امام».

حسين همداني همچنين هشدار داده است كه «شعاري كه خارج از قاعده و اصول كه شكاف ايجاد مي‌كند مطرح نشود».

در همين حال ميرحسين موسوي و مهدي كروبي، دو نامزد انتخابات كه به نتيجه آن اعتراض دارند و آن را «مهندسي‌شده» مي‌خوانند، نزديك به دو هفته پيش در بيانيه‌اي مشترك از تمام مردم و معترضان در ايران دعوت كردند كه در راه‌پيمايي ۲۲ بهمن شركت كنند.

آقايان كروبي و موسوي با دعوت از مردم براي «حضوري گسترده» در راه‌پيمايي ۲۲ بهمن تأكيد كردند كه «اكثريت مردم تنها حق خود را مي‌خواهند و به دنبال تغييرات ساختاري در اصل نظام نيستند، وليكن به نظر مي‌رسد كه حاكميت نسبت به همين صداي حق‌خواهي مردم نيز احساس خطر مي‌كند».

اين دو همچنين هشدارهاي مقامات جمهوري اسلامي و همين طور اعدام‌هاي ماه گذشته در ايران را «با هدف ايجاد ترس براي شركت نكردن مردم در راه‌پيمايي روز ۲۲ بهمن» ارزيابي كرده‌اند.

۱۳۸۸ بهمن ۱۹, دوشنبه

ميرحسين موسوي : همراه با جمع و حفظ هويت در راهپيمايي۲۲ بهمن شركت كنيم












جنبش سبز با كساني كه عقايد ما را ندارند نيز دوست است

خلاصه سر لوحه ها :بهمن يك روز جامع و از ايام الله است. با روحيه جمع بودن اما ضمن حفظ هويت بايد در اينگونه حركت ها حضور داشته باشيم/اهانت به مردم و اهانت به آزادي انديشه ارتباطي به اسلام ندارد/تحولات بعد از انتخابات ممكن است به ما كمك كند تا مجدداً بتوانيم بازتفسيري نو و زنده از قانون اساسي ارائه كنيم تفسيري كه بتواند مشكلات كشور را حل كند/اعتقاد دارم ملت صلاح خود را مي داند و عقل جمعي، عقل برتر موجود در صحنه است و انقلاب اسلامي براي همين رخ داد/متأسفانه منافع عده اي در دوقطبي كردن جامعه است/نيرويي كه امروز به صحنه آمده تنها خواسته اش اين است كه به قانون و ارزش هاي اصلي انقلاب اسلامي برگرديم اما مورد تهمت قرار مي گيرد/جنبش سبز با همه حتي با كساني كه عقايد ما را ندارند دوست است چون بخشي از ملت ما محسوب مي شود/جنبش سبز ملت ايران مستقل، خردگرا و مسالمت آميز است/ما با بسيج، سپاه و نيروي انتظامي مخالف نيستيم، بلكه با خشونت، زدن و كشتن مخالفيم/جستجو در احوال شخصي مردم و وارسي ايميل ها و پيام هاي كوتاه با اعتقادات ديني واصول قانون اساسي منافات دارد/اجازه دهيم مردم تمام حرف ها را بشنوند و بهترين را انتخاب كنند.

كلمه:مهندس ميرحسين موسوي تأكيد كرد: جنبش سبز ملت ايران مستقل است و به هيچ وجه اجازه دخالت بيگانگان را در امور خود نمي دهد.

به گزارش خبرنگار “كلمه” مهندس موسوي كه در جمع دانشجويان سخن مي گفت افزود: دليل اينكه به جنبش سبز با چنين شدتي هجمه مي شود اين است كه روي مراجع، روحانيت و متدينين اثر بگذارند اما به صراحت اعلام مي دارم جنبش به هيچ وجه به خارج وابسته نيست.

موسوي تاكيد كرد نيرويي كه امروز به صحنه آمده و تنها خواسته‌اش اين است كه به قانون و به ارزش‌هاي اصلي انقلاب اسلامي برگرديم كه يكي از آنها استقلال است، مورد تهمت قرار مي‌گيرد كه آيا به بيگانه وصل است يا تحت تأثير آنها است يا نيست.

وي افزود: يادآور مي شوم اين هجمه ها نيز ما را در شعار دچار عدم تعادل نمي كند.

مهندس موسوي۲۲ بهمن ماه را يك روز جامع و از ايام الله خواند و گفت: بايد با روحيه جمع بودن اما ضمن حفظ هويت در اين گونه حركت ها حضور داشته باشيم. مهندس موسوي جنبش سبز را جنبش جواني ناميد كه جوانان در آن سهم بالايي دارند، اما تصريح كرد: جنبش جنبه احساسي ندارد و خردگرايي در اين جنبش بسيار قوي است.

وي حفظ خردگرايي در كنار شور جوانان را سرمايه اي بزرگ براي كشور خواند و با اشاره به اينكه بايد حركت ناصحانه خود را حفظ كنيم، افزود: حركت جنبش سبز مسالمت آميز بوده و باز هم قوياً بايد اين مسئله ادامه يابد.

به گزارش كلمه، مشروح سخنان مهندس مير حسين موسوي، نخست وزير محبوب امام خميني(ره) به شرح زير است:

دهه فجر را خدمت شما دانشجويان و جوانان عزيز تبريك مي‌گويم. اين دهه يادآور يك انقلاب بزرگ است. وقتي مي‌گوييم انقلاب بزرگ فقط به قضاوت يك طيف، گستره و يا دسته در نظام خودمان مربوط نيست.اين انقلاب يك پديده شگفت‌آور در دوران خود بود كه آ‌ثار بسيار عميقي در سطح جهاني بر جاي گذاشته است.

نكته‌اي كه فوق‌العاده مهم است اين‌كه خود انقلاب نتيجه ۲۰ سال تلاش ملت است و اين‌گونه نيست كه فقط يك عده‌اي در يك سال يا در روندهاي محدودي به صحنه آمدند و فداكاري كردند و اين انقلاب پيروز شد. اين انقلاب نتيجه تلاش‌هاي بي‌شمار و تجارب فراوان بود. از نظر انديشه‌اي سابقه موضوع به بيش از چند دهه مي‌رسد. منتها اتفاقاتي نزديك پيروزي انقلاب در كشور افتاد كه انقلاب را تسريع كرد و وسعت بخشيد و آن را گسترش داد و ما شاهد يك انقلاب عظيم بوديم.

دلايل مختلفي هم براي پيروزي انقلاب در سال ۵۷ ذكر كرده‌اند، دلايل سياسي، اقتصادي و مهم‌تر از آن رهبري درخشان حضرت امام (ره) كه نقش بسيار اساسي در اين رابطه داشته‌اند. اما هيچ‌يك از اين دلايل نبايد ما را از ريشه‌ها غافل كند. بايد مجموعه عوامل را با هم ديد.

تحليل شعارهايي كه مردم در دوران پيروزي انقلاب و بعد از پيروزي انقلاب سر مي‌دادند براي ما مهم است، «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» يك شعار كليدي در آن موقع بود كه بايد معناي آن تبيين شود و دلايل تاريخي كه مردم به اين شعارها رسيدند مورد توجه قرار گيرد. اما شعارهاي ديگري وجود دارد كه امروز در سايه قرار گرفته و آن شعارها نيز خود تكميل‌كننده اين شعار اصلي است.

شعاري انقلابي كه در سايه قرار گرفت…

يكي از شعارهايي كه در راهپيمايي‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مطرح شد، چون در فاصله ۲۲ بهمن ۵۷ تا تقريباً يك سال بعد، هر چند روز يك بار راهپيمايي داشتيم. مخصوصاً در بهار سال ۵۸ اين شعار سر داده شده كه «در بهار آزادي، جاي شهدا خالي»؛ اين شعار را كسي به مردم ياد نمي‌داد، بلكه مردم خود لمس مي‌كردند كه عده‌اي براي آزادي ايستادند و جنگيدند چون يكي از اهداف اصلي انقلاب اسلامي نيل به آزادي بود و حسرت دوستان خود را مي‌خوردند كه آنها «بهار آزادي» را نديدند و لذت و وسعت آن را لمس نكردند. ضمن اينكه آن موقع باب شد وقتي خانواده‌اي شهيد مي‌داد به او تبريك مي‌گفتند. به ياد دارم، در بالاي منزل خانواده شهدا پرچم مي‌زدند. اين مسائل از ابتداي دوران پيروزي انقلاب شروع شد و به دفاع مقدس هم رسيد. ولي در عين حال اين حسرت وجود داشت كه عده‌اي از ياران، اين دوران را نديدند.

تدوين كنندگان قانون اساسي به چه مي انديشيدند؟

خود اين شعار به نظر من اگر دقت كنيم و فراگيري آن را لمس كنيم هم در ايجاد و تفسير قانون اساسي و هم در تفسير شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي»، نقش بزرگي مي‌تواند داشته باشد.

وقتي به قانون اساسي باز مي‌گرديم، بسيار مهم است كه فضايي كه منجر به نوشتن اين قانون شد را در نظر بگيريم. دقت در آن فضا منجر به اين مي‌شود كه اگر شناخت دقيقي از مسئله نداريم، كه اين قانون اساسي چه معنايي دارد، بتوانيم وابستگي و پيوستگي اصول آن را درك كنيم.

به هر حال خود آن مقدمات و سوابق، اهميت زيادي دارد. بويژه شعارها و فضاي آن موقع بسيار مهم است. به همين دليل بايد بگويم ما هميشه در معرض اين موضوع هستيم كه وقتي كتاب خدا را تحريف مي‌كنند، طبيعي است كه ميثاق ملي بشري را هم با گذشت زمان و دور شدن از سرچشمه و سرمنشأ آن و بنا به دلايل گوناگون از جمله منافع فردي و باندي تحريف مي‌كنند. اما براي اينكه به آن سرچشمه‌ها برسيم بايد يك بازسازي از آن شرايط در دست داشته باشيم، در عين حال نگاه نو و امروزي خود را هم در اين تفسيرها از ياد نبريم.

حقيقت اين است كه اگر تركيب مجلس خبرگان قانون اساسي و سخنان اعضاي اين مجلس مورد بررسي قرار گيرد، دغدغه‌هايي را نشان مي‌دهد كه به نظر مي‌رسد بخشي از آن دغدغه‌ها هنوز وجود دارد و آن دغدغه‌ها در مورد اصول مهمي كه در مورد حقوق اساسي مردم، مسائل اقتصادي و … مطرح بوده و بحث‌هاي خيلي طولاني را به خود اختصاص داده بي‌دليل نبوده. خود آن گفت و گوها به نظر من، حاصل يك گفت و گوي وسيع و طولاني تاريخي ميان ملت‌ ما بوده است و اين‌گونه نيست كه تعداد محدودي از خبرگان بحث كردند و اين قانون را نوشتند. اين مسائل تحت تأثير شرايط تاريخي، گفتمان‌هاي موجود در جامعه و گفت و گوي ميان احزاب و گروه‌ها بوده است.

اينگونه بحث‌ها بعد از مشروطه نيز در جريان بود. شما اگر به اصول اقتصادي، حقوق مردم و عدم تجسس در امور خصوصي در قانون اساسي باز گرديد، درواقع نتيجه عمري تجربيات تلخ در رژيم‌هاي سابق بوده كه چنين كارهايي را انجام مي‌دادند. لذا به خاطر اين‌كه برداشت درستي از قانون اساسي و انقلاب داشته باشيم، بايد شرايط آن موقع كاملاً سنجيده شود.

به خاطر دشمني يا منفعتشان حقايق انقلاب و قانون اساسي را تحريف مي كنند

اين موضوع به اين خاطر است كه در شرايط فعلي و وجود فضاي خاص سياسي چه بسا افراد و گروه‌هايي با توجه به مشكلاتي كه آنها با انقلاب داشته و يا انقلاب با آنها، سعي كنند تحريفي را در اين زمينه باعث شوند و ما مي‌بينيم حقايقي گفته نمي‌شود و برعكس، يك نوع شك و ترديدهايي در مورد بنيان‌هاي انقلاب اسلامي صورت مي‌گيرد. ولي فقط اين مسئله نيست كه چهره واقعي انقلاب اسلامي را تهديد مي‌كند بلكه در اين سو هم افرادي كه صاحب مال، امكانات و منافعي هم شده‌اند باز هم تفسير خاص براساس منافع خود از قانون اساسي را ارائه مي‌دهند.

براي همين مي‌بينيم كه برخي اصول برجسته و برخي اصول كم‌رنگ مي‌شود، در حالي كه قانون اساسي يك مجموعه به هم پيوسته است و باطل شدن بخشي از آن مي‌تواند به باطل شدن بخش‌هاي ديگري منجر شود و آ‌ن را بي‌اثر كند و پشتوانه مردمي از قانوني اساسي را حذف كند.

هيچ دليلي ندارد كه از اجراي برخي اصول قانون اساسي صرف نظر كنيم

بايد ديد چه كساني از بستن روزنامه ها و محدود كردن رسانه ها سود مي برند

به همين دليل به نظر من، بسيار مهم است كه اين مسائل با هم ديده شود. بايد ديد كه چه كساني از بسته شدن روزنامه‌ها و رسانه‌ها سود مي‌برند و يا ساير اصول قانون اساسي كه بايد به آن پرداخت. قانون اساسي وقتي به مسئله اقوام، زنان، حقوق مردم باز مي‌گردد، فكر مي‌كنم معدل نتايج و چالش‌هايي است كه در دهه‌هاي قبل از انقلاب اسلامي در كشور ايجاد شده و به اين دليل، هيچ دليلي ندارد كه ما را قانع كند، كه ما از بخشي از اين اصول صرف‌نظر كنيم.

مثالي در اين مورد مطرح مي‌كنم. البته بحث‌هاي ديگري هم وجود دارد كه لازم است مطرح شود و جا دارد در اين روزها مسائلي كه شايد كم‌اهميت به نظر مي‌رسد هم مطرح شود. يكي از بحث‌هاي اول انقلاب اسلامي، برقراري نظام شورايي بود.

همه مي‌گفتند؛ بايد از شورا استفاده شود. اين مسئله منجر به اين شد كه فكر مي‌كنم ۷ اصل در قانون اساسي در مورد شوراها وجود داشته باشد ولي متناسب با اين ۷ اصل كه بحث‌هاي مفصلي پشت آن هست، غير از بحث‌هاي مجلس خبرگان؛ به ياد دارم در صحن مساجد، منابر، دانشگاه‌ها بحث بود، اما از اين ۷ اصل به اندازه كافي استفاده نكرده‌ايم و ظرفيت عظيم آن را كه مي‌تواند بسياري از مشكلات كشور را حل كند و سايه ديكتاتوري، استبداد، حاكميت نظرهاي شخصي و منافع گروهي را از نظام دور كند، هنوز استفاده نكرده‌ايم.

اول انقلاب بحث بود كه كشور ما با توجه به تنوع اقوام و قوميت‌ها و فرهنگ‌ها نمي‌تواند به سمت يك حكومت فدرالي پيش برود ولي عدم تمركز را در اصول مربوط به شوراها در نظر گرفته شد واقعاً چنين ظرفيتي در اين اصول وجود دارد.

شايد زماني به دليل نپختگي و شرايط جنگ و ساير دلايل، اجراي آن به عقب افتاده سه بار در دهه اول انقلاب، اگر ذهنم درست ياري كند، ما طرح هايي را در مورد شوراها به مجلس داديم. ولي متأسفانه به تدريج دامنه اختيارات كم شد و منجر به همين شوراهاي شهر و روستا شد كه البته شوراهاي شهر هم باز غنيمت است و به نظر من يكي از قوانين خوب ما همين قانون شوراها است. ولي چرا به اين اصول نمي‌پردازيم، محل سؤال است و فكر مي‌كنم جاي سؤال براي همه ما بايد باشد. من نمي‌خواهم بگويم سوء‌نيتي وجود دارد، ولي يكي از بحران‌هاي رايج و مسائلي كه در كشور پيش آمده به نوعي نتيجه اين تفكر است كه بسياري از اين اصول قانون اساسي كه ظرفيت فراواني دارند را به كنار گذاشته‌ايم.

آنچه بعد از انتخابات دهم رياست جمهوري در كشور اتفاق افتاد و حركت عظيمي را باعث گرديد و انديشه‌هاي تازه‌اي در آن زاده شد، از اين نظر اهميت دارد كه ممكن است به ما كمك كند تا مجدداً بتوانيم «باز تفسير نو» و زنده‌اي را از قانون اساسي ارائه كنيم. تفسيري كه بتواند مشكلات كشور را حل كند.

فاصله بين تغييرات اجتماعي و تغييرات حاكميت؛ يكي از مهمترين مشكلات كشور

مسايل بايد با گفت و گو و برهان و فضاي آزاد حل شود نه با تفنگ و مسايلي كه امروزدر خيابان ها رخ مي دهد

شما در نظر داشته باشيد كه به هر حال جامعه ما به شدت تغيير كرده است و جامعه جهاني و محيطي ما هم تغيير كرده است و به تبع آن، به دليل تغييرات فضاي جهاني، دگرگوني‌هايي هم در كشور اتفاق افتاده است. فروپاشي شوروي را نبايد دست كم گرفت، آثار آ‌ن در كشور ما بسيار عميق است. به ياد داشته باشيم كه در مشروطيت اتفاقاتي كه در شمال رخ داد در انديشه سياسي داخل كشور آثار فوق‌العاده‌اي داشت و اين آثار تا دوراني كه بلوك شرق وجود داشت در كشور و سياست‌هاي آن منعكس بود تا اين‌كه بلوك شرق فروريخت.

اين رخدادادي است كه در فضاي بيروني كشور اتفاق افتاده ولي فقط اين موارد نيست. پيشرفت‌هاي اقتصادي، تكنولوژي و گسترش فضاي مجازي، ماهواره‌ها، كه عملاً آگاهي را در ميان ملت‌ها گسترش مي‌دهند و در حقيقت تمام اين موارد به اضافه مسائلي كه در كشور به دليل تغييراتي كه پيش آمده منجر به تغييرات عميقي در ميان ملت گرديده است.

يكي از مهمترين مشكلات كشور اين است كه بين اين تغييرات و تغييرات حاكميت فاصله افتاده است. يعني به سرعتي كه فرهنگ، اقتصاد و نگاه جامعه عوض شده است، به نظر من، حاكميت اين تغيير را نداشته است و اين يك مشكل وسيع است. به همين دليل، يك عقب‌افتادگي را حس مي‌كنيم كه به چالش بسيار عميقي منتهي مي‌شود. وگرنه، راه حل مسائلي كه در خيابان‌ها اتفاق مي‌افتد، با توپ و تفنگ و امثال آن حل نمي‌شود. بلكه، با صدا و سيما، ساير رسانه‌ها، فضاي آزادي و فضاي گفت و گو، برهان و عقل قابل حل است كه اين مسائل در قانون اساسي و دين ما ريشه دارد.

درحقيقت، رسانه‌ها مانند دادگاه‌هايي بايد عمل كنند كه هيأت منصفه آن ملت بزرگ ايران باشد.و ما به آن ملت اعتماد مي ‌كنيم و من اعتقاد دارم ملت صلاح خود را مي‌خواهد و عقل جمعي، عقل برتر موجود در صحنه است و انقلاب اسلامي براي همين رخ داده و قانون اساسي نيز براي حاكميت مردم بر سرنوشت خود تدوين شد. اين زماني اتفاق مي‌افتد كه بحث و گفت و گويي در ميان مردم به صورت آزاد صورت گيرد و حاكميت به اصول و مباني و قاعده بازي آن تن در دهد.

بنابراين بايد نگاه خود را به تبع شرايط جهاني، تغييرات اعجاب‌انگيز در توسعه تكنولوژي عوض كنيم و از ارتباطات و رسانه‌ها نهايت استفاده را ببريم. اما مي‌بينيم در اين رابطه مشكلاتي داشته‌ايم و نتيجه مي‌شود كه حتي يك يا دو مناظره را هم برنمي‌تابند و احساس خطر مي‌كنند. برنامه را قطع مي‌كنند و درست برعكس آن عمل مي‌كنند. اما اگر نگاه خود را عوض كنيم، خواهيم ديد نه تنها آن دو مناظره، بلكه گسترش آن مي‌تواند بسيار مهم باشد.

درست گاهي برعكس مسئله عمل مي‌شود. اكنون در مجلس بحث اين است كه چقدر پيام‌ هاي كوتاه را ، يا خبرها را كنترل كنند كه اين بحث در جاي خود خوب است ولي نوع نگاه اگر اصلاح نشود، نمي‌تواند منجر به اصلاح امور شود.

اجازه بدهيم كه مردم تمام حرف ها بشنوند و بهترين آن را انتخاب كنند

آن نگاهي مي‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و كشور را به آرامش برساند كه ريشه در دين ما داشته باشد و اجازه دهيم مردم تمام حرف‌ها را بشنوند و بهترين آن را انتخاب كنند و ما يقين داريم مردم درست انتخاب خواهند كرد.

ممكن است دو روزي از كلام قطعه قطعه شده و تحريف شده امام منفعت ببريم اما…

نكات ديگري هم وجود دارد كه مي‌تواند كمك كند كه ما قانون اساسي را امروز بهتر ‌بينيم. متأسفانه گفته‌هاي بريده، بريده‌اي از حضرت امام(ره) در صدا و سيما و جاهاي ديگر نقل مي‌شود كه مورد اعتراض نوه گرامي حضرت امام هم قرار گرفت. اما حقيقت اين است كه اگر ما نتوانيم فضاي زنده، پر شور و پر از معنويت و نورانيت كه در اول انقلاب وجود داشته و سخنان امام را تفسير مي‌كند، بشنويم، منجر به اين مي‌شود كه ما يك چهره تاريك و چهره قطعه قطعه شده از انقلاب را امروز ارائه دهيم و اين مي‌تواند به اين موضوع منجر شود كه نه تنها مردم از انقلاب بلكه از اسلام هم جدا شوند. چون نظام ما به نام دين و اسلام است و مهمترين دغدغه بنيان‌گذاران جمهوري اسلامي، اين بود كه به اسلام لطمه نخورد.

البته ممكن است كه دو روزي منفعتي را به دست آ‌وريم و حجتي را از كلام امام(ره) بگيريم و از آن عليه گروهي استفاده كنيم ولي وقتي كه اين كار را با لحاظ منافع خود مي‌بينيم و به آن سرچشمه رجوع نمي‌كنيم اين زيان را دارد كه زبان كساني كه از اول با انقلاب بد بوده‌اند و هنوز هم بد هستند باز شود و تمام دستاوردهاي انقلاب را زير سؤال ببرند.

در حالي كه، انقلاب اسلامي در حقيقت حاصل جمع همه حركت‌هايي است كه بعد از انقلاب مشروطه ايجاد شد. مانند انقلاب مشروطه، نهضت ملي شدن نفت، ۱۵ خرداد و ساير جريانات و تجربياتي كه ملت داشته است. بنابراين، بايد اين مسائل را در مجموع مورد توجه قرار داد. بنابراين براساس چنين رويكردي مي‌توان ملت را در كنار انقلاب اسلامي نگه داشت. در غير اينصورت استفاده ابزاري از دين و مقدسات مي‌تواند دين را در معرض سؤال‌هاي جدي قرار دهد و خود اين خطر بزرگي است.

از حساسيت ما مردم به شعار استقلال هم سوءاستفاده مي كنند

مسئله بعدي اين كه اگر در شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» دقت كنيم، موضوع استقلال است. ملت ايران بعد از جنگ ايران و روسيه دائم در معرض تهاجم بيگانه بود. قطعات بزرگي هم از كشور جدا شده است و اين مسئله تا زمان شاه هم ادامه داشت ولي عملاً تمام اين موارد منجر به اين شد كه ملت ما نسبت به نفوذ بيگانه، حساس و حتي دچار هراس شوند كه ريشه بسياري از گفتمان‌هاي موجود در كشور به حساسيت مردم نسبت به نفوذ بيگانگان بود بويژه روس‌ها و انگليس‌ها و بعد آمريكا و الي آخر، اين مسائل در كشور وجود داشته و براي همين، در شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي»، موضوع استقلال اهميت زيادي دارد.

نيرويي عظيم با شعار بازگشت به ارزش هاي انقلاب به صحنه آمده و حالا متهم مي شود

اكنون اين حساسيت مردم و خود اين شعار مورد سوء استفاده قرار مي‌گيرد يعني نيرويي كه امروز به صحنه آمده و تنها خواسته‌اش اين است كه به قانون و به ارزش‌هاي اصلي انقلاب اسلامي برگرديم كه يكي از آنها استقلال است، مورد تهمت قرار مي‌گيرد كه آيا به بيگانه وصل است يا تحت تأثير آنها است يا نيست. من مي‌خواهم بگويم كه براي رهايي از سلطه بيگانه بايد كشوري پيشرفته داشت و بايد با نگاهي نو به جهان نگريست. با تغييراتي كه در داخل و خارج اتفاق مي‌افتد خود را با حفظ ارزش‌ها تغيير دهيم. آن موقع مي‌توانيم استقلال واقعي خود را داشته باشيم. وقتي از اين شعارها به صورت ابزاري استفاده مي‌كنيم نتيجه آن تناقض‌هايي است كه اكنون مي‌بينيم. از يك سو نامه‌هاي مكرر براي نصيحت سران كشورهاي مختلف مي‌فرستيم و آنها را با عنوان «مديريت جهاني» دعوت به اسلام مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم با آنها ارتباط برقرار كنيم و از سوي ديگر، در ارتباط با جهان حتي نمي‌توانيم يك دوست نزديك و صميمي در منطقه و جهان داشته باشيم.

فرض كنيم امريكا به عنوان يك قدرت بزرگ در جهان، مي‌خواهد سياستي را در مورد ما اعمال كند، با اينكه اين كشور قدرت بزرگي است و نيروي نظامي و اطلاعات وسيعي دارد و دستگاه‌هاي تبليغاتي و پول زياد دارد، به بودجه سالانه آمريكا نگاه كنيد و آن را با بودجه كشور مقايسه كنيد. با اين مقايسه حجم اقتصاد آ‌ن كشور را درك مي‌كنيم. اين كشور باز خود را بي‌نياز نمي‌بيند كه نظر انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه را جلب كند تا سياستي را در مورد كشور ما اجرا كند. مثلاً در مورد تكنولوژي اتمي، اما عملاً در مقابل اين جريان كه عليه ما است چند كشور و يا ملت را در كنار خود داريم كه مؤثر هستند؟

نه ماجرا جويي و ناسزا به ديگران و نه نامه هاي فدايت شوم براي…

اين در حالي است كه با آنها نامه‌نگاري مي‌كنند به ما مي‌گويند بياييد و به اين كشورها ناسزا بگوييد و با آنها مقابله كنيد. ما مي‌گوييم مسائل انتخابات خانوادگي است و ربطي به خارج ندارد و يقيناً ملت ما حاضر نيست تحت تأثير منافع ديگران كار كند ولي اين‌كه ما هم مثل شما، سياستي ماجراجويانه داشته باشيم، يك روز ناسزا بگوييم، يك روز بخنديم و روزي نامه فدايت شوم بنويسيم، را نمي‌پذيريم.

جنبش سبز دچار ماجراجويي، افراط و تفريط نخواهد شد

جنبش سبز يا اين شعار بوجود آمده كه مي‌خواهيم تعاملي سازنده با جهان داشته باشيم و ما از اين مسئله غفلت نمي‌كنيم و دچار ماجراجويي نخواهيم و افراط و تفريط نمي‌شويم. ما به دنبال يك عقلانيت در رابطه خود با خارج و ملت هستيم. بايد براساس منافع درازمدت ملت حركت كنيم. اگر به شعار استقلال به اين معنا بازگرديم به هيچ‌وجه، منافع بيگانگان تعيين‌كننده حركت ما نبايد باشد. و ما به اين موضوع اعتقاد راسخ داشته و خواهيم داشت.

جنبش سبز ايران مستقل است/ نقل قولي مهم از آخوند خراساني

جنبش سبز ملت ايران مستقل است و به هيچ‌وجه اجازه دخالت بيگانگان را در امور خود نمي‌دهد ولي اين كه ما منفعل باشيم. و هر كاري كه مي‌كنيم در ترازو بگذاريم كه يكي خوشحال شود و ديگري بدحال شود، اين كار را هم نمي‌كنيم. ملت ما اهداف درازمدتي را دنبال مي‌كند و يك ملت در اين رابطه بايد حساس باشد. از آخوند خراساني داريم كه وقتي بحث روس و انگليس را مطرح مي‌كند و در پاسخ به عده‌اي كه مي‌گويند چرا بعضي از مشروطه‌طلبان، در سفارت انگليس هستند كه بحث مفصلي دارد، مي‌گويد كه اگر قرار باشد فلان كار را نكنيم چون به نفع انگلستان است و كار ديگري را نكنيم چون به نفع روسيه است، هيچ كاري نمي‌توانيم انجام دهيم چون هر كاري صورت گيرد، كشورهاي ديگري از آن نفعي خواهند برد و يا مي‌خواهند ضرري را دفع كنند. ولي استراتژي يك نظام مستقل و جنبش مستقل اين است كه براساس منافع درازمدت حركت كند و متأثر از بيگانگان نشود.

هجمه هاي آنان عليه جنبش سبز و در عين حال آرامش و اعتدال سبز ها

دليل اين كه اين مسائل امروزه با چنين شدتي مطرح مي‌شود، به خاطر اين است كه روي مراجع و روحانيت و متدينين اثر بگذارند اما اينجانب به صراحت اعلام مي‌دارم به هيچ‌وجه جنبش سبز به خارج وابستگي ندارد و با اين مسئله مخالف است و تحت تأثير اين مسائل نيز قرار نمي‌گيرد و براساس منافع ملي حركت مي‌كند و كارهاي ما ارتباطي با بيگانه ندارد. در عين حال، اين هجمه‌اي كه به جنبش سبز مي‌شود، ما را در شعارها دچار عدم تعادل نمي‌كند. نصيحت ما به حاكميت اين است كه سياست متعادلي را در پيش بگيريد و در جهان دوست پيدا كنيد و متحد داشته باشيد و از ظرفيت هاي منطقه استفاده شود و دامنه نفوذ كشور را با دوستي و ارتباط محكم نمائيد تا آسيبي به كشور نرسد. اين نصيحت را به همه دارم. اين موضوع برآمده از دل همه ملت ما است و خود جنبش سبز هم اين گونه است و خواهد بود.

در شرايط فعلي آن چه جوانان مي‌توانند انجام دهند اين است كه از ظرفيت عظيم تغييرات در كشور به بهترين وجه در سايه اصولي كه به خاطر آن شهداي زيادي تقديم كرده‌ايم استفاده كند.

حركت جنبش سبز مسالمت‌آميز بوده و باز هم قوياً بايد اين مسئله ادامه يابد

جنبش سبز، جنبش جواني است كه در آن جوانان سهم بسيار بالايي دارند. اما خوشبختانه جنبش جنبه احساسي ندارد و خردگرايي در اين جنبش بسيار قوي است.

بايد خردگرايي را در كنار شور جوانان اعم از زن و مرد حفظ كنيم چون سرمايه بزرگي براي كشورمان، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي است و بدانيم تغييرات و تحولاتي كه هست، علي‌رغم تلخي‌ها، مشكلات، سرمايه‌اي براي آتيه كشور براي ورود به فضاي نو محسوب مي شود و ما بايد براي ورود به فضاي نو، متناسب با تغييرات جهاني و مسائل خود اين دشواري‌ها را تحمل كنيم و با خرد مسائل را پيش ببريم.

منافع عده‌اي در دو قطبي كردن جامعه است تا بهتر مردم را سركوب كنند

بايد حالت ناصحانه، شفقت و دلسوزي خود را نسبت به نظام از دست ندهيم. از اول حركت جنبش سبز مسالمت‌آميز بوده و باز هم قوياً بايد اين مسئله ادامه يابد.متأسفانه منافع عده‌اي در دو قطبي كردن جامعه است تا در نتيجه اين دوقطبي بهتر مردم را سركوب كنند و بهتر به اهداف خود برسند.

جنبش سبز با همه دوست است حتي با كساني كه عقايد ما را ندارند

جنبش سبز با همه دوست است. با كارگران، معلمان، جنبش زنان دوست است حتي با كساني كه عقايد ما را ندارند، دوست است. چون بخشي از ملت ما هستند و آنان برادران و خانواده ما هستند. جزو ملت ما هستند و ما با همه آنها دوست هستيم.

نهاد هاي كشور قابل احترامند اما…

نهادهايي در كشور وجود دارد كه قابل احترامند اما با خشونت، زدن، سرشكستن و كشتن مخالفيم. ما با بسيج، سپاه و نيروي انتظامي مخالف نيستيم. اينها نهادهايي هستند كه يك نظام به طور طبيعي دارد و در آنجا برادراني هستند كه جزو ملت هستند و دلسوز ما هستند لذا با اين روحيه بايد در صحنه حاضر باشيم. عصبانيت‌ها و تلخي‌ها نبايد كنترل را از ما بگيرد. ۲۲ بهمن ماه پيش رو است.

۲۲ بهمن از ايام الله است؛ شركت همراه با همه مردم و با حفظ هويت

حقيقتاً يكي از روزهايي است كه بايد نام «روز جمع» و «روز جامع» بر آن نهاد. يكي از ايام‌الله است. و مي‌تواند ويژگي‌هاي گوناگوني را در خود جمع كند. همه به اين مسئله علاقه دارند. احساس من اين است كه با روحيه جمع بودن در ضمن حفظ هويت بايد در اين‌گونه حركت‌ها حضور داشته باشيم و سعي كنيم با رفتار خود اثرگذار باشيم تا در سطح ملي آثار خوبي را در جاي خود به جاي گذارد.

اهانت به مردم، اهانت به آزادي انديشه، ارتباطي به اسلام ندارد

تذكر آخر اين كه برخورد با حركت‌هاي مسالمت‌آميز مردم به نام اسلام باعث اسلام‌گريزي مي‌شود. كساني كه به دين اعتقاد دارند، مخصوصاً روحانيت بايد بدانند كه زنداني كردن، ضرب و شتم، گرفتن‌ و بستن‌ها، چون به نام اسلام و حكومت اسلامي صورت مي‌گيرد ضرر آن به اسلام بازمي‌گردد و بايد همه تلاش كنيم كه اين حالت از بين برود.

اگر مي‌خواهيم كه اسلام را به عنوان سرمايه براي كشور نگاه داريم نبايد منافع ما، مصالح اسلام را تحت تأثير قرار دهد.

زدن، گرفتن و بستن چه ربطي به اسلام دارد و يا جلوي برهان و گفت و گو را گرفتن چه ربطي به اسلام دارد. جستجو در احوال شخصي مردم چه ربطي به اسلام دارد. وارسي ايميل‌هاي مردم چه ربطي به اسلام دارد. اين مسائل با اعتقادات ديني و اصول قانون اساسي منافات دارد.

اهانت به مردم، اهانت به آزادي انديشه، ارتباطي به اسلام ندارد و انشاء‌الله همه متوجه باشند كه كاري نكنند كه در كشور رويگرداني از اسلام را شاهد باشيم.

از اقوام و گويش هاي مختلف نترسيم

هيچ كشوري به پيشرفت نرسيده مگر اينكه در دوره‌هايي از اين مسائل را داشته و بسيار خوش‌بين هستم كه خداوند نتيجه اين تلاش‌ها را به ثمر مي‌رساند و ما وضعيت بهتري را براي ملت خواهيم داشت تا از انديشه‌ها، از اقوام و از گويش‌هاي مختلف نترسيم.

از آزادي، اعتماد به ملت، گردش آزاد اطلاعات لطمه نمي‌بينيم

هند با صدها زبان و مذهب و تنوع قوميتي به عنوان بزرگ‌ترين دموكراسي ايستاده است و اين تجارب وجود دارد. آيا زبان براي اين كشور مشكلي ايجاد كرده كه ما اين‌قدر براي اين موضوع مسئله ساخته‌ايم. در انتخابات هر جا مي‌رفتيم، مي‌گفتند، اينجا با موضوع زبان اين‌گونه برخورد كردند.

ما از آزادي، اعتماد به ملت، گردش آزاد اطلاعات لطمه نمي‌بينيم. ممكن است به من نوعي فشار وارد شود ولي عملاً براي جامعه مفيد است و به نفع اسلام و آينده كشور است.

والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته


احتمال قطع اینترنت قبل از 22 بهمن (اگر برنامه ای دارید به آخرین روز ندازید)

اینترنت به احتمال زیاد تا قبل از 22 بهمن قطع میشود اگر برنامه ای دارید به اون روز ندازید(سبز باشید)


تاج زاده بازهم از خود دفاع نکرد

تا زمانی که به شکایت علیه احمد جنتی رسیدگی نشود نیازی به حضور در دادگاه نمی بینم

شبکه جنبش راه سبز(جرس) :فخر السادات محتشمی پور در باره دادگاه امروز تاج زاده خبر داده است که “امروز دادگاه دوم همسرم در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تشکیل شد”

به گفته محتشمی پور،تاجزاده طبق روال گذشته و همانطور که پیش از این در دادگاه قبل اعلام کرده بود، ضمن رد کلیه اتهامات، از حق دفاع خود استفاده نکرد.

به گزارش کلمه تاجزاده ضمن تشکر از وکلای محترمش به خاطر زحماتی که کشیده بودند، به ایشان نیز اجازه دفاع نداد.

سید مصطفی تاجزاده گفت: قاضی می تواند حکمش را صادر کند و این را من در پایان دادگاه قبلی هم گفتم.

معاون سیاسی وزارت کشور در دوره خاتمی پیش از این در دادگاه اعلام کرده بود تا زمانی که به شکایت او علیه احمد جنتی رسیدگی نشود نیازی به حضور در دادگاه و دفاع از خود نمی بیند.

منبع:http://rahesabz.net

۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

كاريكاتورهاي سياسي هفته
































































































































وزير ارتباطات: سرعت اينترنت پس از ۲۲ بهمن به حالت عادى برمى‌گردد















حالى كه مخالفان و معترضان به نتايج انتخابات اختلال در شبكه اينترنتي ايران را به تلاش دولت براي كنترل تجمعات اعتراضي در سالگرد پيروزي انقلاب نسبت مي‌دهند، وزير ارتباطات از ادامه اختلال در شبكه اينترنت و پايين بودن سرعت آن در هفته آينده خبر داده است.

به گزارش خبرگزارى ايسنا رضا تقى‌پور، وزير ارتباطات ايران روز يكشنبه با بيان اينكه علت كاهش سرعت اينترنت در كشور «قطع شدن فيبر نورى جاسك –فجيره» است، اعلام كرد، مشكل اختلال در اينترنت و پايين بودن سرعت آن تا يك هفته ديگر نيز ادامه خواهد داشت.

وى همچنين از «رفت و آمد كشتى‌ها و لنگر انداختن آنها» به عنوان علت قطع شدن اين فيبر نورى ياد كرده و گفته است: «ما متوجه اين موضوع شده‌ايم، نقطه قطعى تقريباً مشخص شده و پيمانكار مربوطه فعاليت‌هاى لازم را در اين زمينه آغاز كرده تا مشكل برطرف شود».

وزير ارتباطات دولت محمود احمدى‌نژاد در باره اختلال در سامانه پيام كوتاه نيز گفته است: «نرم‌افزار مربوط به پيامك‌ها قبلاً خارجى بود و ما نرم‌افزار داخلى آن را تهيه كرده بوديم و اين اختلال به خاطر جابه‌جايى نرم‌افزارهاست و اختلالى كه وجود دارد به زودى برطرف خواهد شد».

بر خلاف آقاى تقى‌پور، كه منكر وجود ارتباط ميان اين اختلالات و سالگرد پيروزى انقلاب شده است، معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى و حاميان جنبش سبز در ايران بر اين باور هستند كه كاهش سرعت اينترنت و اختلال در سرويس پيام كوتاه در كشور به دليل نقص فنى يا پاره شدن فيبر نورى نيست، بلكه اقدامى پيش‌بينى شده از سوى حكومت در آستانه ۲۲ بهمن، سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ است.

حاميان جنبش سبز در ايران در نظر دارند، در روز پنج‌شنبه و همزمان با برگزارى تظاهرات سنتى به مناسبت سالگرد پيروزى انقلاب سال ۱۳۵۷، با شركت در راهپيمايى‌ اين روز به حركت‌هاى اعتراض‌آميز خود ادامه دهند.

احزاب، گروه‌ها و شخصيت‌هاى برجسته اصلاح‌طلب نيز از مردم براى شركت گسترده در اين تظاهرات دعوت كرده‌اند.

در ماه‌هاى گذشته نيز، همزمان با برگزارى تظاهرات معترضان به نتايج انتخابات در ايران مقام‌هاى مسئول در جمهورى اسلامى اقدام به پايين آوردن سرعت اينترنت و نيز قطع شبكه پيام كوتاه در كشور كرده بودند.

در همين راستا نهادهاى امنيتى و انتظامى جمهورى اسلامى هم از برنامه‌هاى خود براى كنترل بيشتر اينترنت سخن گفته و چندى پيش اسماعيل احمدى‌مقدم، فرمانده نيروى انتظامى از تصميم دولت براى تشكيل «پليس فضاى تبادل اطلاعات» در نيروى انتظامى خبر داده بود.

با همه محدوديت‌هايى كه براى اينترنت در ايران برقرار شده است، سايت‌ها و وبلاگ‌هاى اينترنتى در غياب رسانه‌هاى خبرى مستقل در ايران به مهم‌ترين منابع اخبار مربوط به اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى تبديل شده‌اند، به طورى كه بخش عمده تصاوير و اخبار مربوط به اعتراض مردم ايران به نتايج انتخابات و سركوب آن توسط نيروهاى امنيتى از طريق اينترنت در اختيار جهانيان قرار گرفته است.

از اين رو دستگاه‌هاى امنيتى و انتظامى جمهورى اسلامى ايران به موازات برخورد خشونت‌آميز با معترضان به نتايج انتخابات و فعالان سياسى و مدنى، در ماه‌هاى اخير ضمن تشديد اقدام‌هاى خود در زمنيه فيلتر كردن اينترنت، برخورد شديدتر با وبلاگ‌نويسان و ساير كاربران اينترنت را در دستور كار خود قرار داده‌اند.

معترضان به نتايج انتخابات همچنين در ماه‌هاى گذشته به طور مؤثرى از اينترنت و سرويس پيام كوتاه براى برقرارى ارتباط با يكديگر و سازماندهى حركت‌هاى اعتراض‌آميز استفاده كرده‌اند.

بر اساس آخرين آمارهاى شركت مخابرات ايران حدود ۲۵ ميليون و ۶۷۰ هزار نفر از جمعيت ۷۴ ميليون نفرى ايران به اينترنت دسترسى دارند و حدود ۵۰ ميليون نفر نيز از تلفن همراه استفاده مى‌كنند.

دانشگاه تهران قبل از 22 بهمن 1357