۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

وزير ارتباطات: سرعت اينترنت پس از ۲۲ بهمن به حالت عادى برمى‌گردد















حالى كه مخالفان و معترضان به نتايج انتخابات اختلال در شبكه اينترنتي ايران را به تلاش دولت براي كنترل تجمعات اعتراضي در سالگرد پيروزي انقلاب نسبت مي‌دهند، وزير ارتباطات از ادامه اختلال در شبكه اينترنت و پايين بودن سرعت آن در هفته آينده خبر داده است.

به گزارش خبرگزارى ايسنا رضا تقى‌پور، وزير ارتباطات ايران روز يكشنبه با بيان اينكه علت كاهش سرعت اينترنت در كشور «قطع شدن فيبر نورى جاسك –فجيره» است، اعلام كرد، مشكل اختلال در اينترنت و پايين بودن سرعت آن تا يك هفته ديگر نيز ادامه خواهد داشت.

وى همچنين از «رفت و آمد كشتى‌ها و لنگر انداختن آنها» به عنوان علت قطع شدن اين فيبر نورى ياد كرده و گفته است: «ما متوجه اين موضوع شده‌ايم، نقطه قطعى تقريباً مشخص شده و پيمانكار مربوطه فعاليت‌هاى لازم را در اين زمينه آغاز كرده تا مشكل برطرف شود».

وزير ارتباطات دولت محمود احمدى‌نژاد در باره اختلال در سامانه پيام كوتاه نيز گفته است: «نرم‌افزار مربوط به پيامك‌ها قبلاً خارجى بود و ما نرم‌افزار داخلى آن را تهيه كرده بوديم و اين اختلال به خاطر جابه‌جايى نرم‌افزارهاست و اختلالى كه وجود دارد به زودى برطرف خواهد شد».

بر خلاف آقاى تقى‌پور، كه منكر وجود ارتباط ميان اين اختلالات و سالگرد پيروزى انقلاب شده است، معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى و حاميان جنبش سبز در ايران بر اين باور هستند كه كاهش سرعت اينترنت و اختلال در سرويس پيام كوتاه در كشور به دليل نقص فنى يا پاره شدن فيبر نورى نيست، بلكه اقدامى پيش‌بينى شده از سوى حكومت در آستانه ۲۲ بهمن، سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ است.

حاميان جنبش سبز در ايران در نظر دارند، در روز پنج‌شنبه و همزمان با برگزارى تظاهرات سنتى به مناسبت سالگرد پيروزى انقلاب سال ۱۳۵۷، با شركت در راهپيمايى‌ اين روز به حركت‌هاى اعتراض‌آميز خود ادامه دهند.

احزاب، گروه‌ها و شخصيت‌هاى برجسته اصلاح‌طلب نيز از مردم براى شركت گسترده در اين تظاهرات دعوت كرده‌اند.

در ماه‌هاى گذشته نيز، همزمان با برگزارى تظاهرات معترضان به نتايج انتخابات در ايران مقام‌هاى مسئول در جمهورى اسلامى اقدام به پايين آوردن سرعت اينترنت و نيز قطع شبكه پيام كوتاه در كشور كرده بودند.

در همين راستا نهادهاى امنيتى و انتظامى جمهورى اسلامى هم از برنامه‌هاى خود براى كنترل بيشتر اينترنت سخن گفته و چندى پيش اسماعيل احمدى‌مقدم، فرمانده نيروى انتظامى از تصميم دولت براى تشكيل «پليس فضاى تبادل اطلاعات» در نيروى انتظامى خبر داده بود.

با همه محدوديت‌هايى كه براى اينترنت در ايران برقرار شده است، سايت‌ها و وبلاگ‌هاى اينترنتى در غياب رسانه‌هاى خبرى مستقل در ايران به مهم‌ترين منابع اخبار مربوط به اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى تبديل شده‌اند، به طورى كه بخش عمده تصاوير و اخبار مربوط به اعتراض مردم ايران به نتايج انتخابات و سركوب آن توسط نيروهاى امنيتى از طريق اينترنت در اختيار جهانيان قرار گرفته است.

از اين رو دستگاه‌هاى امنيتى و انتظامى جمهورى اسلامى ايران به موازات برخورد خشونت‌آميز با معترضان به نتايج انتخابات و فعالان سياسى و مدنى، در ماه‌هاى اخير ضمن تشديد اقدام‌هاى خود در زمنيه فيلتر كردن اينترنت، برخورد شديدتر با وبلاگ‌نويسان و ساير كاربران اينترنت را در دستور كار خود قرار داده‌اند.

معترضان به نتايج انتخابات همچنين در ماه‌هاى گذشته به طور مؤثرى از اينترنت و سرويس پيام كوتاه براى برقرارى ارتباط با يكديگر و سازماندهى حركت‌هاى اعتراض‌آميز استفاده كرده‌اند.

بر اساس آخرين آمارهاى شركت مخابرات ايران حدود ۲۵ ميليون و ۶۷۰ هزار نفر از جمعيت ۷۴ ميليون نفرى ايران به اينترنت دسترسى دارند و حدود ۵۰ ميليون نفر نيز از تلفن همراه استفاده مى‌كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر