۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

برنامه پنجم: از اينترنت پرسرعت تا نقش بسيج در امنيت








تلاش براي توسعه اينترنت پرسرعت در كنار ايجاد شبكه اينترنت ملي بخشي از برنامه پنجم توسعه است و دولت مي كوشد در كنار آن بخشي از كار دولت را با عنوان "كار در خانه" به خانه ها منتقل كند. در كنار اين فعاليت هاي اداري، نقش استانداران در برنامه ريزي پررنگ تر مي شود ودولت موظف مي شود تا از يك و نيم ميليون بسيجي فعال براي امنيت پشتيباني كند.

فصل چهارم برنامه به نظام "اداري و مديريت" اختصاص دارد كه در آن بر گسترش "خدمات دولت الكترونيك" تاكيد شده است. براي رسيدن به اين هدف، دولت بايد "شبكه ملي اطلاعات امن و پايدار با پهناي باند مناسب" را توسعه دهد و امكان "دسترسي گسترده و پرسرعت را براي كليه كاربران اين شبكه فراهم نمايد."

اين اقدام در حالي صورت مي گيرد كه در حال حاضر كاربران خانگي در ايران نمي توانند اينترنت با سرعت بيشتر از ۱۲۸ كيلو بيت در ثانيه داشته باشند و دولت هم بارها از اين كار دفاع كرده است.

محدوديت سرعت اينترنت به خصوص در ماههاي اخير و بعد از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوري اهميت ارتباطات اينترنتي را آشكار كرد.

دولت براي مقابله با معترضان در اين مدت از طريق كاهش سرعت و قطع اينترنت، مسدود كردن سايت ها سعي كرد به اهداف خود برسد اما كاربران ايراني باوجود اين محدوديت ها، دوره تازه اي را در روزنامه نگاري شهروندي به نام خود ثبت كردند.

آنها با انتقال تصاوير ضبط شده معترضان كه به وسيله موبايل ها گرفته شده بود، ابعاد اعتراضات را در سراسر دنيا منتشر كردند.

كار در خانه

يكي ديگر از برنامه هاي كه دولت آن را دنبال مي كند "طرح كار در خانه" است كه دولت در صدد است از طريق دولت الكترونيك، بخشي از كارهاي سازمان ها را به كارمندان خود در خارج از محل اداره واگذار كند.

ابعاد طرح كار درخانه روشن نيست و مشخص نيست كه دولت چه كارهايي را جزو كار در خانه مي داند و اين كارها به چه گروه از كارمندان داده مي شود. هدف اين كار هم معلوم نيست آيا اين در جهت خصوصي سازي و كوچك شدن دولت است يا قرار است هزينه هاي جا و تجهيزات كارمندان كم شود.

نكته جالب توجه ديگر در اين بخش، مربوط تغيير ساعت رسمي كشور است كه مدتي بين مجلس اصولگرا و دولت آقاي احمدي نژاد بر سر آن جدال سختي در گرفت. سرانجام اين مجادله البته به نفع مجلس تمام شد.

ماجرا از اين قرار بود كه دولت يكباره تصميم گرفت كه تغيير ساعت فصلي (زمستاني و تابستاني) تاثيري در مصرف انرژي ندارد و از اين پس لازم نيست ساعت در شروع فروردين و آخر شهريور تغيير كند. در مقابل مجلس نظر دولت را قبول نداشت و دولت را ملزم كرد دوباره تغيير ساعت فصلي را به اجرا بگذارد.

با اين سابقه، دولت در ماده ۶۵ برنامه پنجم تغيير ساعات رسمي كشور و ترتيب و تنظيم كار دستگاههاي اجرايي را به دولت واگذار كرده است.

نقش پررنگ استانداران

توسعه منطقه اي بخشي از لايحه برنامه پنجم توسعه است. مبناي اين بخش با تصميمي شروع شده كه دولت آقاي احمدي نژاد سه سال پيش گرفت و در آن ابتدا دفاتر سازمان مديريت و برنامه ريزي در استانها را زير نظر استانداران قرار داد و بعد با حذف سازمان مديريت و برنامه ريزي، ماموريت هاي استاني آن را به استانداري واگذار كرد.

اين كار مخالفاني زيادي داشت كه معتقد بودند استانداري ها به كارهاي سياسي و امنيتي مي رسند و كارهاي برنامه ريزي نبايد در چنين نهادي ادغام شود اما دولت به اين انتقادها گوش نداد و كار خودش را پيش برد. اكنون در برنامه پنجم توسعه، يك قدم فراتر رفته است و قرار است شوراي برنامه ريزي و توسعه در هر استان با هدف تمركز زدايي تشكيل شود و مسئوليت آن نيز با استانداري است.

اين شورا مي تواند در باره بودجه سالانه و نحوه مصرف آن در استان تصميم بگيرد و براي اين كار نيز خزانه استاني با نام "حساب خزانه داري كل"(خزانه معين استان) راه اندازي مي شود.

نقش بسيجيان فعال در دفاع

فصل هفتم برنامه پنجم توسعه مربوط به دفاع و امنيت و سياست است. در اين بخش شرح داده شده است كه چگونه "سامانه پدافند هوايي كشور" به لحاظ كمي و كيفي بايد ارتقا پيدا كند.

قرار است كارهايي از جمله احداث و تعمير مدارس و خانه هاي روستايي، بيابان زدايي، جنگل كاري، آبرساني به روستاها و مساجد در مناطق محروم وروستايي و مرزي به سازمان بسيج واگذار شود

در اين بخش به دولت اجازه داده شده تا از "بسيج مستضعفان" براي آنچه "امنيت و دفاع از كشور" خوانده شده، بهره بيشتري بگيرد و پشتيباني لازم را براي "افزايش يك و نيم ميليون نفر بسيجي فعال و و ويژه" تا پايان برنامه پنجم انجام دهد.

با آنكه در سالهاي اخير به خصوص در دوره آقاي احمدي نژاد فعاليت هاي اقتصادي سپاه پاسداران و ديگر نيروهاي وابسته از جمله نهادهاي وابسته به بسيج گسترده شده است، اما در برنامه پنجم پيش بيني شده تا به سازمان بسيج در پروژه هاي عمراني سهم بيشتري داده شود.

قرار است كارهايي از جمله احداث و تعمير مدارس و خانه هاي روستايي، بيابان زدايي، جنگل كاري، آبرساني به روستاها و مساجد در مناطق محروم وروستايي و مرزي به سازمان بسيج واگذار شود.

در بخشي از ماده ۱۸۶ لايحه برنامه پنجم دولت آقاي احمدي نژاد بخشي از ايده هاي خود را گنجانده كه در سالهاي گذشته بارها آنها را تكرار كرده است. "تلاش براي اصلاح ساز و كارها و نظامات حاكم بر جهان" و "توسعه و تعميق ديپلماسي عدالت خواهي در جهان."

۱ نظر:

  1. مرسی از مطلب , خوبتون

    به بلاگ من سری بزنید مهمه

    وی پی ان امنترین و بهترین روش برای رفع کامل فیلترینگ
    کاملا رایگان

    http://freevpn1.mihanblog.com/

    زنده باد آزادی

    پاسخحذف