۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

فرمانده سپاه: برخورد شديد با معترضان، شعار خارج از قاعده ممنوع









منابع خبري غيررسمي در بحبوحه روز عاشورا از تصرف پاسگاه ميدان ولي‌عصر به عنوان «فتح ميدان ولي‌عصر» ياد كردند.

در تازه‌ترين هشدار از سوي نيروهاي امنيتي و انتظامي جمهوري اسلامي در مورد راه‌پيمايي روز ۲۲ بهمن، فرمانده سپاه تهران بزرگ روز يك‌شنبه از برخورد شديد با افرادي خبر داد كه بخواهند «خارج از سبك كاروان انقلاب وارد شوند».

حسين همداني، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، همچنين هشدار داد كه نيروهاي بسيجي جمهوري اسلامي اجازه نمي‌دهند كه كسي راه‌پيمايي روز ۲۲ بهمن را «مصادره گروهي و جناحي نمايند».

از هشت ماه پيش كه اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوري و به دنبال آن سياست‌هاي دولت ايران آغاز شد، مخالفان دولت به دليل نداشتن اجازه تجمع و اعتراض هر گونه مناسبتي را از جمله روز ۱۶ آذر و روز قدس براي رساندن صداي خود به نفع خود مصادره كرده‌اند.

اين در حالي است كه بر اساس نص صريح قانون اساسي تجمع و اعتراض به شرط آن كه «مخل به مباني اسلام نباشد» در ايران آزاد است.

شديدترين اين اعتراضات و درگيري‌ها در روز عاشورا در تهران اتفاق افتاد كه در هشت ماه گذشته بي‌سابقه بود و خبرگزاري‌ها از آن به عنوان «خونين‌ترين مواجهه نيروهاي امنيتي و مردم» ياد كردند.

از همين رو مقامات جمهوري اسلامي، از كشوري و لشكري، از ماه گذشته به پيشواز ۲۲ بهمن رفته و بارها معترضان را به برخورد شديد در صورت سر دادن شعارهاي نامتعارف و مخالف تهديد كرده‌اند.

به نظر مي‌رسد درگيري‌هاي روز عاشورا كه از جمله به «فتح ميدان ولي‌عصر» تهران از سوي معترضان انجاميد اثر منفي عميقي بر مقامات امنيتي ايران داشته است، به طوري كه فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي تا آنجا پيش رفت كه گفت در جريان راه‌پيمايي روز ۲۲ بهمن «هدف اين است حوادث عاشورا تكرار نشود».

از سوي ديگر فرمانده سپاه محمد رسول‌الله ابراز اميدواري كرده است كه «حتي كساني كه به بخشي از عملكرد دولت‌مردان ما اعتراض دارند» همه در راه‌پيمايي ۲۲ بهمن يك حرف بزنند: «انقلاب اسلامي و تحقق آرمان‌هاي امام».

حسين همداني همچنين هشدار داده است كه «شعاري كه خارج از قاعده و اصول كه شكاف ايجاد مي‌كند مطرح نشود».

در همين حال ميرحسين موسوي و مهدي كروبي، دو نامزد انتخابات كه به نتيجه آن اعتراض دارند و آن را «مهندسي‌شده» مي‌خوانند، نزديك به دو هفته پيش در بيانيه‌اي مشترك از تمام مردم و معترضان در ايران دعوت كردند كه در راه‌پيمايي ۲۲ بهمن شركت كنند.

آقايان كروبي و موسوي با دعوت از مردم براي «حضوري گسترده» در راه‌پيمايي ۲۲ بهمن تأكيد كردند كه «اكثريت مردم تنها حق خود را مي‌خواهند و به دنبال تغييرات ساختاري در اصل نظام نيستند، وليكن به نظر مي‌رسد كه حاكميت نسبت به همين صداي حق‌خواهي مردم نيز احساس خطر مي‌كند».

اين دو همچنين هشدارهاي مقامات جمهوري اسلامي و همين طور اعدام‌هاي ماه گذشته در ايران را «با هدف ايجاد ترس براي شركت نكردن مردم در راه‌پيمايي روز ۲۲ بهمن» ارزيابي كرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر